Kwartier sneller thuis met 60kg boodschappen

Peter is commercieel vertegenwoordiger in Antwerpen en een overtuigde fietsgebruiker. Hij bezoekt zijn klanten van Oostende tot Hasselt. Niet met zijn firmawagen, maar met de fiets soms in combinatie met de trein.

Hoe hij dat doet? Door anders te denken en de auto niet vanzelfsprekend als eerste oplossing naar voor te schuiven.

Zijn auto staat nu alweer 3 weken stil.  Peter gebruikt het openbaar vervoer in combinatie met zijn super compacte vouwfiets, een Brompton. Dat is een slimme oplossing. Zijn werkgever stelt een veilige fietsparkeerplaats ter beschikking. Dat is uiteraard een voorwaarde. Peter wordt regelmatig aangesproken over zijn vouwfiets. Het is alsof ‘vouwfietsers’ onder elkaar sneller een hechte band smeden. Ze doen makkelijk een praatje aan het fietsenrek of op het perron. Mijn klanten schrikken nu niet meer als ik hen vraag of ik mijn fiets even veilig in de vestiaire mag plaatsen. Het is elke keer opnieuw een kapstok om mijn gesprek te starten.

Garage

“Onze garage barst van de fietsen”, lacht Peter. We hebben bijna voor elke soort verplaatsing een fietsoplossing. We fietsen zoveel mogelijk: naar het werk, naar de supermarkt, naar school, naar de sportclub, op bezoek bij vrienden, … De fiets is ons eerste vervoersmiddel.

Ik pendel dagelijks 14km naar mijn werk in hartje Antwerpen. Tot voor kort met mijn Koga, nu sinds kort met de Via Veneto van Tout Terrain. Na al die jaren op twee wielen dacht ik het meeste wel meegemaakt te hebben op fietsgebied, maar de afgelopen week met de Tout Terrain was ongeloofelijk. Wat een prachtmachine!

Ik ben een kwartier sneller thuis met 60kg boodschappen achter me, meer dan 42 km/u op vlakke stukken. Ik rijd de e-bikes vlotjes voorbij op de fietsotrades en dat allemaal met de meest comfortabele fietshouding die ik ooit heb gekend. Ook de kleine extra’s maken een groot verschil -echt heerlijke handvaten, criminele verlichting waar een mens eindelijk écht iets aan heeft én een bel die blijft klinken tot je veilig voorbijgestoken bent. Bovendien is er niets dat rammelt, los komt te zitten of de indruk geeft dat het dat snel zal doen. En staal is absoluut superieur framemateriaal -de kasseien lijken nog maar half zo hoog uit te steken tegenwoordig. De eerste 200km zitten erop en er zullen er nog veel bijkomen.

Wij hebben enkel kwaliteitsfietsen. Ze vragen net een iets grotere investering, maar je hebt er dan ook geen omkijken naar en nauwelijks onderhoud.

Fietskar

Een regenjas is de beste uitvinding. Mij stoort het niet om te fietsen als het een beetje regent. Ik geniet dan zelfs dubbel als ik al die auto’s voorbijsteek die aan het rode licht staan aan te schuiven.
Met onze fietskar rij ik zeker 2 keer per week naar de Colruyt. 15 jaar geleden kochten we onze eerste kar. Een jaartje geleden een nieuwe. We kunnen er tot 80km inladen. Ik haal er zelfs onze bloem mee om ons brood te bakken: 3 pakken van 25kg. ’t Is een super systeem. En de fiets blijft flink rechtstaan tijdens het inladen. Het stuur wordt vergrendeld waardoor de fiets niet kan vallen.
Op dezelfde manier koppel ik er makkelijk de aanhangligfietsen voor de kinderen aan. Zeker als we iets verder weg fietsen, is dat comfortabel.

Peter laat zich adviseren door Pieter, onze winkelverantwoodelijke van iBike Eilandje, vlakbij het MAS.

 

Geef een reactie

WordPress.com.

Omhoog ↑

