Is een snelle ebike iets voor mij?

Steeds vaker nemen werknemers de fiets om naar het werk te gaan, ook voor langere afstanden. De introductie van de snelle variant, de zogenaamde speed pedelec, is daar zeker niet vreemd aan. In het woon-werkverkeer brengt hij op de wat langere afstand, zeg maar 20 tot 30 km, verplaatsingen een stuk dichterbij voor de fietspendelaars. Sinds 1 oktober 2016 is die speed pedelec echter onderworpen aan enkele regels. Johan Cooymans van iBike Ekeren lijst enkele aandachtspunten op.

De opmars

De elektrische fiets, en dan in het bijzonder de speed pedelec, is aan een opmars bezig. Meer dan 9 op de 10 werknemers die de speed pedelec gebruiken, legden hun traject vroeger met de auto af. Dat blijkt uit een onderzoek van VAB in samenwerking met Bike to Work en farmaceuticabedrijf Johnson & Johnson bij meer dan 3.500 werknemers, die de fiets gebruiken om naar het werk te pendelen.

Misschien is een korte verklaring van wat we onder een speed pedelec verstaan, hier wel op zijn plaats. Deze snelle elektrische fiets wordt voluit de speed pedal electric cycle genoemd. Hij heeft een maximum vermogen tot 4Kw. De trapondersteuning stopt niet bij 25 kilometer per uur, zoals dat bij andere elektrische fietsen het geval is. Door zelf mee te trappen kan je snelheden tot 45 kilometer per uur halen.

De strijd

Als enige in Europa krijgen speed pedelecs in ons land een apart statuut, naast de fiets met elektrische hulpmotor en de motorfiets. Elke soort elektrische fiets heeft ook heel wat bijhorende voorwaarden, waar je rekening mee moet houden zoals: een rijbewijs, verzekering, nummerplaat, je veiligheid, enzovoort.

Eigenaars van een speed pedelec, die in het bezit van een rijbewijs moeten zijn, moeten hun fiets inschrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV). Daar krijgen ze ook een kleine nummerplaat van 10 op 12 cm. De speed pedelec moet over een certificaat van overeenstemming (COC) beschikken, dat waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Daarnaast moeten de bestuurder en de passagier van een speed pedelec een helm dragen.

Als je elektrische fiets kan rijden zonder te trappen, is een verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid voor motorvoertuigen verplicht. Ook fietsen met een garageknop, die de tweewieler voortbeweegt als je hem aan de hand houdt om bijvoorbeeld te stallen, moeten voorlopig een verzekering nemen. Onthoud zeker ook dat bestuurders van speed pedelecs niet genieten van de bijzondere wettelijke bescherming die zwakke weggebruikers een schadevergoeding garandeert.

Ook wat de verkeersregels betreft, is het opletten geblazen. Speed pedelecs mogen in de bebouwde kom naar keuze op het fietspad of op de gewone rijweg, tenzij specifieke borden iets anders aangeven. Buiten de bebouwde kom is dat het fietspad. Op fietssnelwegen of jaagpaden zijn ze toegelaten als de wegbeheerder dat met een speciaal bord heeft aangeduid. Daar moet je wel rekening houden met een maximumsnelheid van 30 km per uur.

De toekomst?

De speed pedelec heeft dus veel potentieel in het duurzaam verkeer, maar er is op juridisch vlak nog veel werk aan de winkel. Nog heel wat vragen en onduidelijkheden moeten de komende maanden weggewerkt worden. Zo ijvert onder meer de Fietsersbond ervoor om ook voor de speed pedelec dezelfde fiscale maatregels te voorzien als voor de andere elektrische fietsen. Het gaat dan om het recht op fietsvergoeding voor woon-werkverkeer en de aftrek van 120 procent voor de werkgever, die dit als bedrijfsvoertuig willen aanbieden. De speed pedelec heeft dus nog een strijd voor de boeg om helemaal aanvaard te worden als elektrische fiets.

Johan is winkelverantwoordelijke van iBike Ekeren. Hij kent de fiets en de fietswereld door en door. Johan weet met de juiste vragen telkens de juiste kwalitatieve elektrische fiets voor te stellen. Zijn gastvrijheid maakt hem tot een graag geziene fietsenmaker in Ekeren en omstreken. Samen met zijn team heeft hij ervoor gezorgd dat vele pendelaars de overstap maakten van de auto naar de e-bike.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: